Utställning

Mindball

Mindball Game är utvecklad från prototypen, Brainball, framtagen av The Interactive Institute. Mindball Game är ett spel där man tävlar i att slappna av. Spelet styrs med spelarnas hjärnvågor som plockas upp via sensorer på ett pannband. Tekniken som används kallas EEG. Målsättningen är att få bollen på bordet att rulla in i den andres målgård. På skärmen visas spelarnas hjärnvågor under pågående spel och vem av de två spelarna som är lugnast. Med tillbehöret Mindball Game Multiplayer kan man också spela tre mot tre.
Bitte Hanell, Staffan Söderlund, Karl-Erik Ericsson, Petter Svärd
________________________________________________________
DAC LAB
Syntjuntan

Syntjuntan startade sin verksamhet sommaren 2009 och är en ensemble med kvinnliga tonsättare, musiker och instrumentbyggare. Synjuntan startades för att möta kvinnors nyfikenhet på teknik och elektronik, att uppmuntra dem till att själva bygga instrument och på andra sätt underlätta deras eget experimenterande. På en syntjunta får man bekanta sig med experimentell konstmusik; spela, lyssna och bygga sin egen synt. Ann Rosén, Lise-Lotte Norelius, Ida Lunden www.syntjuntan.se ________________________________________________________ Kulturskolan Unga Berättar är Kulturskolan Stockholms medie- och demokraticenter med uppgift att stärka ungas delaktighet och eget skapande med medier som verktyg. Tillsammans med bland annat skolor, museer och andra organisationer genomförs under året en mängd olika workshops och projekt för att lyfta fram ungas engagemang och berättande. Simon Strömberg, verksamhetsledare, Tommy Omazic och Carin Granath, mediepedagoger och Cristina Blendea, medietekniker. www.kulturskolan.stockholm.se ________________________________________________________ DAC LOBBY Imagination Studios Imagination Studios är en konst-outsourcing studio som tillhandahåller visuella tillgånger och animation till spel och underhållnings industrin. Imagination Studios arbetar med motion capture (rörelseuppfångande teknik) av kropp, ansikte, ögon eller fullskalig uppfångning som ibland behövs när flera skådespelare ingår. www.imaginationstudios.se Kulturhuset Under hösten 2009 samarbetade Lava och the Interactive Institute kring en workshopserie om ljudkonst där utgångspunkten var en enkel krets som kan spela in och spela upp ljud. Genom att experimentera med olika sätt att använda, förpacka och förändra den skapades verken vi nu får se, höra och interagera med. Lena Bergendahl, Fredrik Bridell (tii), Erik Sjödin (tii), Estella Burga(Lava) och Deniz Duvarci (Lava) www.kulturhuset.se www.lavaland.se Fido Film Fido is a visual FX and Animation studio working with both commercials and feature films. Fido has a strong focus on character and creature animation as well as complex simulations of real world elements. Fidos objective is to combine proprietary technology and world-class creative talent to create the best possible solutions for our clients all around the world. www.fido.se ________________________________________________________ Skövde Högskola Fem studenter for till Kista och filmade och fotade och redigerade ihop följande tre kortfilmer. “Kista” av Emil Kasterman “There´s no place like home” av Katarina Rinaldo och Johanna Berg “Konsten i tunnnelbanans blåa linje” av Ylva Melin och Sara Chogrich www.his.se Kulturskolan – Unga berättar Unga Berättar är Kulturskolan Stockholms medie- och demokraticenter med uppgift att stärka ungas delaktighet och eget skapande med medier som verktyg. Tillsammans med bland annat skolor, museer och andra organisationer genomförs under året en mängd olika workshops och projekt för att lyfta fram ungas engagemang och berättande. Simon Strömberg, verksamhetsledare, Tommy Omazic och Carin Granath, mediepedagoger och Cristina Blendea, medietekniker. www.kulturskolan.stockholm.se Oriboo Oriboo Movinto Fun utvecklar innovativa produkter som sätter världen i rörelse! Ledorden är rörelse, att ha kul och gemenskap. Företaget har sina rötter i forskning som kombinerar dans med interaktionsdesign. Första produkten Oriboo lanseras 2011. Oriboo är en rörelsekompis, en robot, en spelkonsol. Tillsammans kan ni dansa, spela, leka – var ni vill, när ni vill! Oriboo är rörelseglädje! Movinto Fun AB www.movintofun.se www.oriboo.com ________________________________________________________ Game Art Game Art är namnet på en hel rörelse inom den samtida konsten. Det handlar om konstnärer som på ett eller annat sätt förhåller sig till dataspel. De inspireras av dem, gör egna spel, hackar spel, eller utnyttjar spelens estetik och dramaturgi. Här visas några exempel från en större utställning som producerades av Mejan Labs i Stockholm 2007, och som under 2008 visades på olika platser i Sverige. Utställningen hade just titeln Game Art, och innehöll tidiga, klassiska Game Art verk liksom nyare. Nedan följer en presentation av verken i utställningen på DAC. 1. Mengbo Feng: Ah_Q, 2002 Mengbo Feng Ah_Q baseras på det klassiska spelet Quake III. Du spelar spelet som vanligt men datorns keyboard är ersatt av en panel med sensorer som du aktiverar med dina fötter. Dessutom är spelets monster utbytta och istället möter du en animerad Mengbo Feng tungt beväpnad med både skjutvapen och kamera. En blodig strid startar och när den är över så upptäcker du att den karaktär som du spelat är en spegelbild av din motståndare. Feng är både vinnare och offer. 2. Gonzalo Frasca September 12, 2003 Gonzalo Frasca är en spelteoretiker och utvecklare från Uruguay. September 12 som en visualisering av den paradox som det s.k. ”war of terror” innehåller. Spelarens uppgift är att skjuta missiler mot terrorister som går omkring i en stad någonstans i mellanöstern. När missilerna briserar så dödas inte bara terroristerna utan även civila som råkar befinna sig i närheten. Sörjande samlas och tar till vapen och förvandlas till terrorister. 3. Göran Sundqvist Spel, 1960-1961 Det finns flera aspiranter på att ha konstruerat det första dataspelet. Bland de första är Göran Sundqvist med ett spel skapat 1960 eller 1961 som då arbetade som ingenjör vid SAAB och med företagets nyutvecklade dator D2 eller SANK. Datorn var tänkt att användas inom flygvapnet och för att demonstrera datorn konstruerade Sundqvist ett enkelt missilspel. Sundqvist insåg möjligheterna att använda datorn som ett konstnärligt verktyg och han blev senare verksam som datorkonstnär. 4. Natale Bookchin The Intruder, 1999 Natalie Bookchin är verksam i Los Angeles. Hennes The Intruder från 1999 baseras på en novell av den spanske författaren Jorge Luis Borges, La Intrusa. I novellen beskriver Borges ett triangeldrama mellan två bröder som är förälskade i samma flicka. De blir osams och bestämmer sig för att de ska göra sig av med henne. The Intruder är hela novellen och du läser den genom att spela ett antal klassiska spel. ________________________________________________________ DAC EXPERIENCE Shaped

Shaped är en mjukvara som anpassar projektioner till tredimensionella ytor utvecklad av Ixagon. Shaped har ett enkelt och intuitivt användargränssnitt för utmappning av scener, en servermjukvara för att synkronisera multipla projektioner och stödjer obegränsat antal ytor. Ixagon är ett mjukvaruföretag baserat i Malmö, Sverige, specialiserat på att skapa specialanpassade mjukvarulösningar för visualiseringar vid mässor och installationer www.ixagon.com Mindball Trainer Mindball Trainer är en produkt för träning av en persons koncentrationsförmåga. Produkten styrs med användarens hjärnvågor som plockas upp via sensorer på ett pannband. Tekniken som används kallas EEG. Målsättningen är att få bollen på lådan att rulla i mål. På skärmen visas användarens hjärnvågor under pågående session och visar nivån på användarens koncentrationsförmåga. Bitte Hanell, Staffan Söderlund, Johan Weman, Tobias Stjernefeldt, Öyvind Johannessen www.mindball.se ________________________________________________________ Flight Simulator APEM och Stockholms universitet/DSV har påbörjat ett samarbete kring flygsimulering där APEM förser DSV med högteknologisk spelutrustning och spelstol. Det har resulterat i en rad utställningar och event liknande DAC. Stefan Steiner www.apem.se www.dsv.su.se ________________________________________________________ Autonomus Flowerwall Vill du odla din egen tapet i framtiden? Med Autonomous wallpaper utforskar vi hur inredning skulle kunna vara något annat än att sätta upp en ny gardin, köpa en ny blomkruka eller byta soffa. Istället kan man på jakt efter en intressant bild och fixa nya mönster på väggen. Här kan du skicka en bild från din mobil (med bluetooth) och bestämma (med pennan) var en blomma ska växa fram. Sara Ljungblad, Mattias Jacobsson www.mobile-life.org ________________________________________________________ Knäckebröd Turntable Yoshi Akai använder traditionella material och föremål för att skapa ny experimentell musik. Legobitar blir till synttangenter och knäckebröd till vinylplatta. Han använder föremål vi känner igen från vår vardag och använder på ett nytt kreativt sätt. Yohi Akai www.yoshiakai.com ________________________________________________________ Dissolution Det finns företeelser som är mycket märkliga. Ofta inställer sig frågor då man konfronterar sådana. Det brukar ta tid att svara om man ens ids, men i den här installationen försöker vi svara så kortfattat som möjligt. Och det måste ju vara bra så. Det som hörs då man står och stirrar är naturligtvis en tibetansk skål lagd i stämmor. Bilden förtunnas långsamt för att slutligen diffundera ut. Love Ekenberg, Aron Larsson www.dsv.su.se ________________________________________________________ DigiWall DigiWall är både en klättervägg och ett datorspel – ett datorspel du spelar med hela kroppen. De lysande klättergreppen leder vägen, ljud och musik skapar närvaro och atmosfär och hela väggen reagerar på det gör. DigiWall ger upplevelser som bygger på fysisk aktivitet och på att du använder alla sinnen. Katarina Delsing, Mats Liljedahl, Stefan Lindberg www.digiwall.se ________________________________________________________ Män som faller Den upprätt(–)hållna posen är inte fulländad före det villkorslösa fallet, stillheten förutsätter den vackraste av rörelser: den att inte röra en min Män avsätts, män hamnar på glid, förlorar fotfästet, tappar greppet… sällan faller de förrän vi en dag får höra att vår nyligen frånskilda granne vaknar upp i sina egna spyor VARJE DAG (och klockan är så sent som ett på eftermiddagen, har han inget jobb att gå till längre?). Robert Brečević & Geska Helena Brečević www.performingpictures.se ________________________________________________________ Kvinnor som vänder sig om Att knyta en knut på sig själv och därefter vända sig om. Avvisanden, anklagelser och skuld. Blickar som känns i nacken. Anklagelsen är en koreografisk anmärkning: Varför gick du när jag hade ryggen vänd till? Det är ett slags kopparspoledans. En noggrann studie i växlingen mellan fast form och rörelse; hur en person låser sig i orörlighet och därefter vänder sig om – utan att träda ur sin ”figur”. Robert Brečević & Geska Helena Brečević www.performingpictures.se ________________________________________________________